fbpx

To rzecz, która jest naprawdę kluczowa z perspektywy Ajurwedy. Jeśli się u Ciebie nie pojawia to ważny sygnał, na który powinnaś nie tylko zwrócić uwagę, ale nawet i interweniować. 

O co chodzi? O wypróżnienia. To temat, który często jest bagatelizowany, zamiatany wstydliwie pod dywan czy zbywany machnięciem ręki. Jeśli jednak miałyśmy już okazję spotkać się podczas konsultacji to wiesz, że to jedna z pierwszych rzeczy, o które zazwyczaj pytam 😉 Dlaczego? 

Wyobraź sobie pokój, w którym jest cała sterta Twoich starych rzeczy. Co kilka godzin rzeczy przybywa, jest ich coraz więcej i więcej. W pewnym momencie jest ich tak dużo, że nie jesteś w stanie przez ten pokój przejść. 

To samo dzieje się w Twoim układzie trawiennym, jeśli nie wypróżniasz się każdego dnia – po prostu powstaje korek. To blokada, która nie tylko rzutuje na Twoje samopoczucie (bo czujesz się zmęczona, bez energii i masz uczucie ciężkości), ale też w dłuższej perspektywie na Twoje zdrowie. To jeden z bardzo ważnych sygnałów, że Twój organizm szybko zmierza w stronę nierównowagi. Problem nie jest tak pilny, jeśli zdarza się to raz na jakiś czas, ale sytuacja się zmienia, jeśli zaczyna się to powtarzać i wydłużać w czasie (rekordzistka, która pojawiła się w moim gabinecie miała zaparcia sięgające czasem nawet do 7 dni :O ).

Jeśli ten problem dotyczy również Ciebie – koniecznie obejrzyj film lub przeczytaj poniżej o 3 skutecznych sposobach na zaparcia:

 Jak możesz poradzić sobie z zaparciami? Łap 3 skuteczne sposoby:

 

Po pierwsze: wyklucz wszystko, co może nasilać Twoje dolegliwości. Twoja dieta powinna być teraz lekkostrawna (i nie mam tu na myśli sałatek!). Najlepiej sprawdzą się zupy, dania jednogarnkowe i duża ilość ciepłych napojów (im więcej będzie w nich samej ciepłej wody, tym lepiej). Unikaj białej mąki, mięsa, czekolady i innych produktów, które są ciężkostrawne i tym bardziej mogą utrudnić Ci pójście do toalety. 

Po drugie: Sięgnij po wsparcie: siemię lniane, babkę płesznik lub olejek rycynowy. Te trzy specyfiki skutecznie pomogą Ci przy wypróżnieniu. Siemię lniane możesz spożywać przez dłuższy czas w formie świeżo zmielonych ziaren zalanych wrzątkiem lub dodanych do różnych potraw. Zmielone nasina babki płesznik lub olejek rycynowy to bardziej jednorazowe koła ratunkowe – przyjmij je wieczorem, przed snem, a rano na pewno zagościsz w toalecie. Długofalowo możesz sięgnąć po zioła takie jak np. Haritaki czy Triphala, ale lepiej jest je stosować przy wsparciu specjalisty, bo mają kilka przeciwwskazań. 

Po trzecie: Przyjrzyj się przyczynie. To najtrudniejsze, długofalowe rozwiązanie, ale najskuteczniejsze z nich. I arcyważne zwłaszcza, jeśli cierpisz na przewlekłe zatwardzenia. Jeśli nie poznasz przyczyny i nie wyeliminujesz jej, będziesz cały czas poruszać się jedynie po powierzchni, łagodząc objawy, a Twoje dolegliwości będą, niestety, nawracały jak bumerang.