fbpx

Jesień to czas, kiedy Vata naturalnie zaczyna dominować w Naturze, co może nasilać różne dolegliwości związane z zaburzeniem tej doszy. Dlatego końcówka lata to najlepszy moment, żeby zacząć ją stopniowo balansować – dzięki temu będziesz się czuła o wiele lepiej w okresie jesieni.

Co możesz zrobić, żeby przygotować się na jesień z pomocą Ajurwedy?

1. Przestaw się na cieplejsze jedzenie

Przede wszystkim, przystopuj z sięganiem po wychładzające rzeczy. Z perspektywy Ajurwedy mówiąc o wychładzaniu mamy na myśli nie tylko temperaturę, ale i termikę pożywienia, czyli to, jak działa na Ciebie po strawieniu.

Ogórki, arbuzy, melony, nabiał i inne wychładzające produkty warto ograniczyć do minimum, a jeśli po nie sięgasz to z rozwagą (i dodatkiem przypraw!). A najlepiej z planem na późniejsze rozgrzanie się 😉

2. Powróć do rytmu

Długie letnie dni sprzyjają późnemu chodzeniu spać. W końcu tyle jest ciekawych rzeczy do zrobienia, że aż ciężko zwolnić na czas… Teraz jest świetny moment na to, żeby zacząć wracać do rytmu. Do tego, żeby kłaść się razem ze słońcem (które teraz też, notabene, zaczyna chodzić wcześniej spać 😉 ) i dzięki temu… razem z nim wstawać.

Przyjrzyj się też temu, czy Twoje posiłki pojawiają się o stałych porach. Rytm to fundament Twojej wewnętrznej równowagi.

3. Zwolnij tempo

W lecie dominuje Pitta, która podszeptuje tysiące planów wartych do zrealizowania. Teraz, z uważnością na siebie, zacznij powoli ograniczać to, ile robisz i jak duża jest różnorodność Twoich działań. Im wolniej i prościej, tym lepiej.

Twój układ nerwowy będzie Ci wdzięczny za chwilę odpoczynku po pełnym wrażeń lecie.

4. Uziemiaj się

Jak? Poprzez kontakt z Ziemią. Ciepłe dni to świetny moment na chodzenie boso po trawie – korzystaj z tego. Na Twoich stopach znajduje się najwięcej zakończeń nerwowych w Twoim ciele, więc chodzenie na bosaka jest jak bezpłatny masaż całego ciała 😉

Do tego możesz dodać regularne kąpiele w soli Epsom i automasaż ciepłym olejem sezamowym. Inną skuteczną, uziemiającą praktyką jest praca z oddechem, np. poprzez praktykę pranayam. 

5. Zaplanuj oczyszczanie

Jesień to świetny moment na oczyszczanie organizmu. Na to, żeby zacząć od nowa – z nową energią i jakością. Rozważ to zwłaszcza, jeśli masz zaburzenia Vaty i Pitty, bo to właśnie w tym czasie najłatwiej zbalansować poprzez proces oczyszczania te dwie dosze poprzez oczyszczanie jelit i wątroby.

Jeśli czujesz, że chciałabyś wejść w ten proces, to już niebawem ruszą zapisy do jesiennej edycji Programu “Detoks ciała i umysłu” – tutaj możesz zapisać się na listę zainteresowanych:

Dołącz do newslettera po regularną dawkę Ajurwiedzy! 

Zapisz się, żeby raz w tygodniu otrzymać ode mnie garść praktycznych wskazówek do życia w zgodzie ze sobą w duchu Ajurwedy.

 

.