Pieczone warzywka zawładnęły moim sercem od czasu wyjazdu na oczyszczanie z Ajurwedą w Bieszczadach, gdzie zaserwowała je po raz pierwszy Angelka, nasza ajurwedyjska Magda Gessler 😉 (jej bloga kulinarnego znajdziesz tutaj). Razem z aromatycznym falafelem z ciecierzycy i ryżem Basmati stają się fajnym, sycącym obiadowym posiłkiem.  

Do warzyw pieczonych potrzebujesz:

– 2 buraków,

– 2 marchewek,

– 1/2 brokuła,

– 1/2 łyżeczki tymianku,

– garść sezamu,

– płatki migdałowe (opcjonalnie),

– kilku łyżek masła klarowanego,

– sól i pieprz do smaku

 

Żeby przygotować falafel, potrzebujesz:

– 400 gram ciecierzycy (namoczonej dzień wcześniej),

–  1 cebuli czerwonej,

– 2 ząbków czosnku,

– garści natki pietruszki, drobno posiekanej,

– 1 łyżeczki mielonego kuminu,

– szczypty asafetydy,

– 1/2 łyżeczki kurkumy,

– 1/2 łyżeczki mielonej kolendry,

– 1/2 łyżeczki cynamonu,

– 1/4 łyżeczki kardamonu,

 – 2 łyżki syropu daktylowego lub 5 daktyli Medjool bez pestek,

– sól i pieprz do smaku.

O sosie tahini pisałam już w przepisie na pieczonego kalafiora – tam znajdziesz szczegółowe instrukcje dotyczące tego, jak go przygotować we właściwy sposób. 

Nastaw piekarnik na 180 stopni. Owiń buraka i obrane marchewki w folię (każde warzywo osobno). Wstaw do piekarnika na ok. 50 minut. Po upływie 30 minut połóż na folii brokuła (możesz przykryć go folią).  W międzyczasie podpraż ziarna sezamu (i płatki migdałowe) na suchej patelni. Po wyjęciu warzyw z piekarnika (powinny być miękkie) obierz buraki i pokrój je na mniejsze kawałki razem z marchewką i brokułem. 

Przygotuj też falafel – odcedź i przepłucz ciecierzycę. Zmiel ją w maszynce do mielenia mięsa razem z resztą składników (blender się tutaj nie sprawdzi – daje o wiele gorszy efekt). Wymieszaj i dodaj kilka łyżek wody, jeśli jest taka potrzeba (to ważne, żeby masa była gęsta, ale umożliwiła formowanie kulek). Przykryj folią i wstaw na godzinę do lodówki.

Wyłóż blachę papierem do pieczenia i posmaruj olejem lub masłem klarowanym. Uformuj z masy lekko spłaszczone kulki (wielkości mandarynki). Połóż je na blaszce i posmaruj każdy falafel odrobiną tłuszczu. Piecz w piekarniku nastawionym na 200 stopni przez 10 minut, potem obróć na drugą stronę i piecz przez kolejne 8 minut (powinny być lekko rumiane). 

Rozgrzej masło klarowane na patelni, dodaj warzywa razem z tymiankiem i solą. Podsmaż kilka minut, posyp sezamem i posyp płatkami migdałowymi.   Podawaj z falafelem i sosem tahini. Dobrze smakuje z ryżem Basmati. 

 A jeśli chcesz wejść głębiej w Ajurwedę
i czujesz, że przyda Ci się indywidualne wsparcie na tej ścieżce,
sprawdź, jak mogę Cię wesprzeć.

Masz chęć przeczytać coś jeszcze?